I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Lite försmak på julfirandet

Kategori: Allmänt

Jag åt langos för första gången hemma hos en av mammorna ifrån gruppen igår, då vi var där på lunchdate. Kalle var också med (ensam kille tyvärr, då en mamma med barn och sambo uteblev) och det var jättetrevligt. Vi åt langos med räkor, pratade om våra barn, deras utveckling och leksaker m.m. Ellen kräktes tyvärr ner värdinnans fina filt som de fick ligga på. Det var ju lite synd men det är ju sånt som händer och hellre den än soffan.

Ellen, Leonel och Deon

Vi höll dock på att varken komma dit eller hem eftersom snöröjningen i denna delen av landet är under all kritik! Det görs inte alls eller mycket, mycket dåligt! Jag fick sparka och skyffla snön med armarna framför och bakom bilen för att vi skulle få den parkerad. Mycket irriterande och blött.

Vid tre-tiden kom Ellens farfar och bonusfarmor och deras vovve Tyson och Ellen blev såklart medelpunkten i allas universum minst 1 timme :) och sedan fikade vi lite medan Ellen hängde flygplan på farmors arm. Tyson tyckte nog mest att den där bebben var urtöntig och demonstrerade detta genom att sitta i hallen vid ytterdörren!

Senare på kvällen bjöd vi på middag som blev mycket lyckad, alla blev mätta och glada och tyckte att maten var god. Vi lyssnade på lite musik och öppnade julklappar. Jag fick en himla massa fint! Jag fick 3 böcker; "Alltid redo att dö för mitt barn" av Joanna Rubin Dranger (lite serie-aktig med roliga bilder), "Äkta vara -guiden till oförfalskad mat" av Mats-Eric Nilsson och "Kall som graven" av Peter Robinson (en deckare) och så fick jag en spikmatta! Skithäftigt ju! Jag ska försöka komma ihåg att använda den bara.... Jag fick 4 fina bordstabletter i rött och beige som passar fint på mitt köksbord nu i jul och även en löpare. Tillsammans med Kalle fick vi även hemmagjord lingon- och hjortronsylt, ost, hemstöpta ljus, marmelad och massa annat gott. Ellen fick en jättefin velourdress (jacka och byxa) i rött och en vit tillhörande body som hon kan ha i jul och ett sött örngott. Kände mig riktigt bortskämd och ompysslad. Jag hoppas de tyckte om det vi gav dem. Vi gav dem bland annat en bok som heter "Upplev Sverige" som verkade jättebra och fin. Den blev snabbt populär!

Natten blev dryg som f-n. Jag kunde inte somna! Jag måste ha tyst omkring mig och det var det ju inte med 3 till i lägenheten. Någon snarkade, hunden vände och vred på sig stup i ett i sin korg som knarrade jättehögt och Ellen gnydde samt att Kalle andades jättehögt! Så varje gång jag höll på att somna in så var det antingen ett knirr eller ett gny av något slag som ryckte upp mig ur slumret igen och jag blev åter klarvaken. SUPER-irriterande. Tills sist kunde jag inte somna för att jag var så uppretad på alltihop. Detta resulterade i alldeles för lite sömn (men jag somnade till sist och vaknade inte förrän 06.35 igen) och ett urusel morgonhumör som tyvärr gick ut över Ellens farfar och framför allt farmor som så klart bara ville trösta och prata om det, vilket jag inte alls var på humör för, utan fräste;  - Jag orkar inte prata om det! Låt mig bara vara! Då blev såklart hon jätteledsen. Nåväl, efter att jag tröstat henne och bett om ursäkt så klart, så blev allt bra igen och vi åt en god frukost innan de begav sig hemåt. De skulle iväg och göra julkorv med goda vänner. De är så pyssliga de där två. Kul! Ellen blev jätteledsen när de hade åkt. Hon grät och var uppspelt och ledsen och då är handen mot hennes kind och panna, helst med min tumme på hennes näsa, det enda som lugnar och sen söver henne.

Ellen somnar in.

Själv har jag spenderat förmiddag med att sy ett vadderat madrass-aktigt täcke att lägga i Ellens vagn (istället för den yllefilt som vi vikt flera gånger och lagt i botten nu, vilket är dumt för den är inte så lätt att tvätta.) så hon ska få det lite mer varmt och ombonat i vagnen. Det blev hyfsat bra. Kalle har varit i Farsta C för att köpa en snöskyffel att ha i bilen men de var slut överallt! Snopet va?! NOT! Så nu får bilen stå tills det verkligen är kris. För det är inte roligt att sparka bort en plogvall runt hela bilen! Eftermiddagen blir nog lite plock här hemma och kvällen kommer gå i tv:ns tecken tror jag. Med glögg, tryffel och choklad samt toffe. MUMS.

Kommentarer

  • eva-li säger:

    Det där med kräket är ingen fara alls. Been there,done that så att säga..Det är tur att vi har en brun soffa . Mycket praktiskt i sånna lägen.:)

    2009-12-20 | 23:22:12

Kommentera inlägget här: