I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Det dåliga samvetet...

Kategori: Allmänt

Vad ska jag laga till middag!? Usch vad det är svårt att komma på något att laga och detta trots att jag faktiskt tycker jättemycket om att laga mat! Jag tycker att det blir ungefär samma maträtter som återkommer om och om igen och jag är trött på nästan allt. Det hindrar mig dock inte från att äta eller från att öka i vikt! Jag som hade gått ner så bra efter graviditeten har plötsligt (hmmm mjaa... inte så plötsligt egentligen) börjat öka i vikt igen och det dåliga samvetet kommer numera dagligen.

Tyvärr hindrar det mig inte från att stoppa i mig de där chokladbitarna, kakorna eller extra mackan ändå. Snarare tvärtom, jag äter mer för att försöka döva mitt dåliga samvete och mår sen ännu sämre. Den eviga onda cirkeln i mitt liv. Det värsta är att jag börjar alltid äta större portioner mat också när jag mår så där dåligt över min vikt. Det är som om maten tar över mitt liv och jag tänker på det hela tiden och därför handlar allt till sist om mat. Matlagning, vad som är nyttigt resp. onyttigt, hur mycket jag har ätit idag, vad jag ska äta senare idag osv. Dessutom börjar mitt dåliga samvete över att jag inte rör på mig tillräckligt att kicka in rejält och det gör inte saken bättre.

Sen är jag urbota dum och tar upp det hela till diskussion med någon smärt och smidig som inte har några viktproblem och illamåendet är totalt. VARFÖR gör jag så här?! Varför lär jag mig aldrig?!

Och varför ska det vara så in i helvete svårt att äta lagom mycket av allt och att röra på sig ordentligt varje dag!?

Kommentarer

  • Petra säger:

    Passa på att gå ut på långa barnvagnspromenader när Ellen ska sova. Ta med en ljudbok. Den perfekta motionen för en småbarnsmamma.

    2009-12-09 | 20:20:09

Kommentera inlägget här: