I huvudet på Rojsdotter

Åsikter, tankar, vardag & fest hos familjen Rojsdotter-Lundqvist.

Barnljud och annan sång

Kategori: Allmänt

Träffat mammorna ifrån föräldrargruppen och gått till Söderledskyrkan för att kolla in barnsångs-träffen, idag. Det var inte roligt alls att ge sig ut. Det yrde snö och var väldigt dåligt väglag eftersom det inte var plogat alls. Tycker de borde både ploga och sanda cykelvägarna! Men vi kom fram till slut, utan att ha halkat en ända gång.

Först lunch i en samlingslokal inom kyrkan och vi fick god thaigryta med ris, samt bröd och kaffe för ynka 40 riksdaler! Jisses, hur kan de överleva på det lilla bidraget?! Det är väl så när man inte ska gå med vinst utan bara gå runt, men ändå! Kyrkan gör så vansinnigt mycket bra saker i det tysta, sånt man aldrig får reda på bara för att man inte är insatt i deras arbete. Alla är välkomna oavsett bakrund eller motiv för sitt besök. Sånt gillar man ju! Ska faktiskt börja hålla utkik lite mer på vad som händer inom kyrkan, för det är en hel del kul som är på G. Det kan vara konserter av olika slag och så har de mycket för barn. Dessutom gillar jag allt arbete som görs för hemlösa och utsatta i samhället. Sånt skall bejakas på alla vis!

Jag har ju alltid varit emot att gå i kyrkan. Mycket pga att jag inte är troende och inte gillar detta med religion och vad det så ofta gör med människor men också för att jag i det närmaste lider av någon form av Tourettes när jag entrar en kyrka. Jag kan ju inte låta bli att svära och säga allmänt dumma saker som inte alls passar sig! Nu var detta mer en samlingslokal än en klassisk kyrka, vilket gjorde det hela mycket enklare och mer angenämt, avslappnat för min del. Sen så är det faktiskt så att jag känner mig lite som en hycklare när jag går i kyrkan. Jag som inte tror på gud har liksom inte riktigt där och göra... "men så är det ju inte alls, får jag höra av troende vänner. Vi välkomnar alla!!" .... Så jag får nog sluta upp och tänka så där. Dessutom var det faktiskt riktigt trevligt, trots psalmsångerna.

Fikastunden efteråt var i urmysiga lokaler, så dit vill jag gärna gå igen. Och att träffa tjejerna från föräldrargruppen är alltid lika upplyftande! Denna gång bestämdes det både träff hos Eva-Li på lördag och träff hos Malena på måndag. Full rulle, så här innan jul. Jag är lite deppad, för risken finns att jag inte kan komma på varken lördagen eller måndagen! På lördag ska nämligen Ellens farfar och hans sambo komma hit och fira lite jul med oss, innan vi åker till Kalmar för att fira jul & nyår med mina föräldrar. Sen vet jag inte om vi åker ner dit redan på måndagen. Men jag ska försöka senarelägga julfirandet på lördagen till på kvällen och sen kanske vi kan köra ner till Kalmar på tisdag eller onsdag, istället. Eftersom jag har lovat Eva-Li att hjälpa henne att laga ärtsoppa så måste jag ändå på något vis lösgöra mig under lördagen. Det ser jag fram emot!

Kommentarer

  • Hedvig säger:

    Vad trevligt det låter!

    Jag brukar också känna mig som en hycklare när jag går på midnattsmässan varje julafton. :) Men jag tycker att psalmerna är vackra och prästen sjunger fantastiskt.

    2009-12-15 | 17:43:54

Kommentera inlägget här: